Vietnam avontuur in een nutshell

11 juni 2016 - Sihanoukville, Cambodja

Hi!

Daar zijn we weerrr.. Veel meegemaakt, veel gereisd, heel veel gezien en vooral heel veel genoten!

Een aantal hoogtepunten op een rij. Hoi An was romantisch. We hebben met een fietsje de oude stad gefietst. Dit stadje is versierd met honderden lampionnen. De Japanese Brigde was erg mooi om te zien. Zwembadje, strand en terug naar het hostel waren twee dagen de voornaamste activiteit. Helemaal niet slecht! Daarna zijn we met de sleeper vertrokken naar Nha Trang, Dit plekje was al erg toeristisch, vooral veel Russen. Hier zijn we maar een dagje geweest. Het mooiste hier was het strand.

Da Lat was de volgende stop, hier hebben we onze survival shoe's aan getrokken en zijn de bergen in gegaan om te gaan klimmen en klauteren. Erg gaaf! Soms wat gevaarlijk, maar dat moet kunnen (beetje risico nemen in het leven!). Abseilen van een berg, maar ook van een waterval. Zwemmen in ijskoud water en springen van rotsen van wel 13 meter. De go pro heeft goed z'n best gedaan, dus check het uit!

Tijd om door te knallen naar Mui Ne. Een mooi badplaatsje in het zuiden van Vietnam. Hier hebben we ons een paar daagjes opgehouden in een leuk hosteltje, genaamd 'casa del latino'. Hierna zijn we doorgereisd naar Ho Chi Minh City (het oude Saigon). Dit is de grootste stad van Vietnam met ongeveer 7,5 miljoen inwoners. Je kunt zien dat deze stad al meer verwesters is dan de rest. Om een simpel voorbeeld te geven, fastfoodketens in overvloed. Ook worden er zaken gedaan in deze stad, dit zagen wij aan de grote, chique gebouwen in het zaken district. Dat er tijdens de Vietnamoorlog verschrikkelijke dingen zijn gebeurd, werd ons duidelijk na een bezoek aan het War Remnants Museum (zie ook de foto's).

Na drie nachten in Ho Chi Minh zat het Vietnam avontuur er alweer op en zijn doorgereisd naar Cambodja. En wel naar de hoofdstad Phnom Phenh. Cambodja heeft nog niet zo lang geleden enkele zwarte jaren gekend (1975 - 1979). Onder het bewind van Pol Pot, leider van de Rode Khmer zijn er zo'n 3 miljoen inwoners gemarteld, vernederd en in koele bloede vermoord. Wij zijn met de tuk-tuk afgereisd naar de zogenaamde S-21 (Tuol Sleng) gevangenis. Voor 1975 een doodnormale middelbare school. Het was bizar om te zien dat Pol Pot hier een van de wreedste gevangenissen allertijden van heeft gemaakt. Pol Pot wilde terug naar het jaar nul en geloofde enkel dat het land goed kon functioneren als landbouwstaat. Daarom liet hij enkel agrarische mensen leven. Opgeleid volk en mensen met een beperking werden opgepakt, gemarteld en vermoord. De martelingen werden uitgevoerd in de gevangenis, waar je in de cellen en kamers kon rondlopen. Enkel 7 mensen hebben de gevangenis overleefd, waarvan een man buiten zat, boeken te verkopen. Erg raar om geconfronteerd mee te worden. Na een rondleiding aan de gevangenis zijn we doorgegaan naar de bekende ''Killing Fields''. Wat hier gebeurde was ziekelijk. Gevangenen kwamen zwaar toegetakeld aan in vrachtwagens om daarna op de vreselijkste manieren vermoord te worden. Ze gebruikte geen geweren, omdat de kogels te kostbaar waren volgens Pol Pot. Wat we beide het ergste vonden was de killing tree. Tegen deze boom werden jonge kinderen en baby's met het hoofd doodgeslagen..... dit alles gebeurde nog geen 40 jaar geleden. Koude rillingen lopen je over de rug als je door deze massa graven loopt.

Op dit moment zitten we samen in een hutje aan Otres Beach, Sihanoukville. Cambodja is minder ontwikkeld als Vietnam, wat ook te begrijpen is. De wegen zijn slechter begaanbaar en je ziet nog heel veel authentieke dorpjes. Dit maakt het land erg bijzonder!

Al met al is onze reis super! We hebben al zoveel gezien en zoveel gedaan. En onze trein dendert nog wel eventjes door!

Saluutjes! Anke en Philippe

1. Ans en Henk:
    12 juni 2016
    poeh poeh heftig ......
    ik wens jullie nog een mooie leerzame en vooral een geweldige vakantie.

hou van jullie
  2. Karin:
    12 juni 2016
    Poeh, inderdaad heftig. Wordt er stil van....

xxx
  3. Tooswillems:
    14 juni 2016
    Hallo schatjes, Ik kom er steeds meer achter waarom heb ik dat nog nooit gedaan. het is geweldig wat jullie allemaal mee maken en doen. ik kijk al uit naar jullie volgende verslag. liefs xxx
  4. Elly:
    22 juni 2016
    Hey Aziëgangsters, even bij moeten lezen maar heb genoten van jullie avonturen. Vietnam bracht weer mooie herinneringen naar boven. Vooral de rijstterrassen in Sapa en Halongbay vond ik erg mooi. Geweldige foto's.
    Cambodja gaf mij goosebumps toen ik jullie verhaal over de killing fields las....
    En dan nu op naar Thailand en jullie volgende reisverslag. Enjoy. Liefs Elly