Terug van weggeweest!

30 juli 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

3 landen, 12 plaatsen en honderden kilometers verder laten we weer iets van ons horen!

De vorige blog eindigde in Chang Mai (Thailand), vanuit hier vertrokken we naar een nieuw (tussentijds ingecalculeerd) land: Laos! We zijn per minibus naar de grensovergang gebracht, waarna we gewisseld zijn naar een VIP nachtbus. We moeten toegeven dat de bus misschien wel de fijnste was om in te slapen. Helaas waren er locale mensen die allerlei kruiden en specerijen meenamen om thuis een lekkere groentensoep van te brouwen. Zo hebben we 9 uur onder de plaatselijke knoflookboer gelegen. Philippe heeft de halve rit met oordoppen in zijn neusgaten gelegen.

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang werd Philippe verrast door een mooi en luxe resort dat Anke voor zijn 26e verjaardag had geboekt. Die luxe waren we niet meer gewend, dus hier hebben we even volop van genoten. Via een bamboe-bruggetje liepen we van ons resort naar het plaatsje Luang Prabang wat erg authentiek en sfeervol was. In het restaurantje 'Utopia' lagen we bijna met de benen in de Mekong Rivier. Hier hebben we Philippe zjin verjaardag ingeluid met een lekker potje bier. We hebben het verjaardagsfeestje gehouden bij de Kuang Si watervallen. Anke had de hele dag georganiseerd en verraste de jarige ook nog met een lekkere verjaardagstaart!

De volgende stop was Vang Vieng. hier kon je goed opstap gaan en 24/7 friends afleveringen kijken in de barretjes langs de weg. We dachten ook een pilsje te gaan drinken, maar eindigde met een grote groep Koreanen in de Sakura bar op een dansblok. Eenmaal bij kennis zijn we doorgereisd naar de hoofdstad van Laos: Vientiane. Hier hebben we met nog 3 Hollanders fietsen gehuurd en hebben we zo de stad verkend. Lekker Dutch dus! We hebben de gouden Stoepa (tempel) en het COPE visitors centrum bezocht. In dit centrum kwamen we erachter dat Laos het meest gebombardeerde land ter wereld is. In de periode 1964 - 1973 werden er 580.000 bom missies uitgevoerd boven Laos. Dat is 1 missie per 8 minuten. 24 uur lang en dat 9 jaar lang. In totaal werd 2 miljoen ton aan bommen gedropt waarvan 30% blindganger was, Een blindganger explodeerd niet op het moment van inslaan. Na deze geschiedenisles zijn we terug gevlogen naar Bangkok.

Ook hier hebben we de Hollander uitgehangen en hebben we een fietstour door de stad gedaan. Toch krijg je op deze manier een duidelijk beeld van deze wereldstad. Bangkok is zoveel meer dan de Koh San Road (de grote drukke straat in het hartje van Bangkok). Na de drukte, de ladyboys en de Pha Thai was het tijd voor rust. We zijn vertrokken naar Koh Tao. Dit eiland is over het algemeen bekend door de mooie duiklocaties. Voor ons zat dit er helaas niet in, maar hebben goed aan ons kleurtje kunnen werken. Dit zelfde hebben we gedaan op de eilanden Koh Phangan (bekend van de Full Moon Party) en Koh Samui. Mensen op een eiland zijn zo relexed en ontspannen. Heerlijk om eventjes deel van uit te maken!

Vanaf Koh Samui zetten we koers naar ons enerlaatste land van onze reis. We are going to Malaysia! Eenmaal aangekomen in Penang met als hoofdstad George Town, viel direct op dat het anders is als andere steden in Azië. Mensen leven hier strikt volgens religie. Anke moest op veel plekken haar armen en benen bedekken om ergens binnen te gaan. George Town staat bekend om de street-art die in mijn opzicht erg veel lijkt op het werk van de bekende Britse street kunstenaar ''Banksy''.

The Perhentian Islands zijn ongetwijfeld een van de mooiste eilanden van onze reis. Wij hebben de meeste tijd doorgebracht op het kleinste eiland (Kecil). Deze eilanden waren in tegenstelling van de Thaise eilanden minder ontwikkeld, wat het extra speciaal maakt.

In de Cameron Highlands verbleven we in father's guesthouse. Een gezellig guesthouse in de hooglanden van Maleisië. Hier hadden we na lange tijd de lange broeken weer een uit de tas moeten halen, omdat de temperaturen veel lager lagen dan in de rest van het land. We hebben een mooie tour gedaan door de hooglanden waar de thee plantages liggen. Deze gigantische velden voorzien dagelijks, duizende inwoners van hun favoriete bakkie thee. Best Of Highlands, ookwel BOH thea genoemd.

We zitten op dit moment alweer bijna 3 dagen in Kuala Lumpur. Een levendige wereldstad waar erg veel te doen is. Per stadsbus kunnen we gratis de hele stad verkennen. Goed geregeld dacht ik zo! Gister hebben we de ''​Petronas Twin Towers'' bezocht. We hebben tijd te kort, omdat hier zoveel te zien is.

Dinsdag a.s. vliegen we naar Indonesië. Ons laatste landje! Hier gaan we nog even maximaal van genieten!

Saluut!

Anke en Philippe

1. Oma Lies:
    30 juli 2016
    Blij weer iets te horen, wat hebben jullie toch veel gezien en ondernomen leuk om het te lezen, verder nog een goede reis en tot het volgende verslag. liefs van Oma Lies
    Xxx
  2. Ans en Henk:
    Mooi beschreven
    fijn om te lezen wat jullie allemaal ondernemen.
    ben zo benieuwd of jullie nog wel kunnen wennen aan Nederland dadelijk.
    maar nu nog even genieten van ALLES
    tot over....25 DAGEN
    DAAAG LIEVERDS xxxxxx
  3. Wim:
    30 juli 2016
    Een geweldig mooi verhaal, dat een mooi beeld geeft bij de foto's en video's. Interessant om ook de verschillen tussen de diverse landen (en eilanden) in jullie verhalen te lezen. Zo krijgen wij ook een goed idee daarvan. Nog een heel fijn verblijf gewenst in Maleisië en natuurlijk ook in Indonesië. Xx
  4. Wendy:
    30 juli 2016
    Wauw wst hebben jullie veel gedaan en gezien! Geweldig!! Geniet nog van alles en tot over 3,5 weekjes!! Xxx
  5. Elly:
    2 augustus 2016
    Wow wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. Genoten van de verslagen. De foto's moet ik nog op mijn gemakje bekijken. Inmiddels zijn jullie nu op weg naar Indonesië. Geniet nog met volle teugen van het prachtige Bali. Bovenaan op mijn reis bucketlist.
    Liefs Elly en Wim.
  6. Karin:
    3 augustus 2016
    Leuk verslag! super om te lezen wat jullie allemaal beleven !
    Geniet nog van Bali, waar jullie inmiddels zijn aangekomen als het goed is.
    xxx Karin
  7. Ch vries:
    10 augustus 2016
    hoi wereldreizigers met ons is het prima met jullie zo te zien ook goed de koffie staat klaar bij thuis komst.een dikke knuffel en totgauw.