The story continues..

29 juni 2016 - Chiang Mai, Thailand

Hi Hi !

Vanuit Chiang Mai (Noord-Thailand) een nieuwe frisse update over onze Reis door Azië.

Cambodja heeft onze ogen geopend op het gebied van ''tevreden zijn met de dingen die je thuis hebt'', de mensen hier zijn zo arm. Ze hebben vaak letterlijk geen rooie cent, leven in woningen die wij alleen kennen vanuit de geschiedenisboeken en toch probeert iedereen hier er het beste van te maken. Kinderen krijgen hier vaak geen enkele educatie en leren dus al vanaf kleins af aan vissen, jagen, metselen, timmeren etc.

De eilanden Koh Rong en Koh Rong Sanloem waren super chill. Het voelt echt alsof je op een andere planeet bent. Zo goed als geen contact met de buitenwereld, omdat er gewoonweg geen verbindingen zijn. Stroom is er enkel tussen  18:00 uur tot 23:00 uur. Heerlijk! We konden met een klein bootje van het ene eiland naar het andere eiland varen (duurt ongeveer 45 minuten). Anke vond dit helemaal niks, omdat de bootjes er niet bepaald ''veilig'' uitzagen en het redelijk hard regende op dat moment. Helaas hadden we geen andere keus en gingen we dus toch maar aan boord. De kaptein startte zijn zelfgemaakte motor en daar gingen we. De tocht verliep prima, totdat er een vissersnet verstrikt raakte tussen de propeller. Kapteintje zou dit wel eens even oplossen. Motortje uit, netje weghalen en starten, no big deal! Maar helaas ging dat laatste iets minder soepel. De motor starten niet bepaald (dit was het gezicht van Anke: http://anke-en-philippe.reislogger.nl/foto/eilanden-koh-rong/gopr4435.2274819). Na honderd keer doorstarten was de motor helemaal naar de filistijnen. Daar zaten we dan op een gammel bootje midden in de Golf van Thailand. Helaas was communiceren onmogelijk, omdat de chauf en zijn knecht geen woord engels spraken. Enkel ''no power'' kwam eruit. Enfin, na 1,5 uur dobberen waren we toch wel benieuwd of er een plan de campagne was om ons nog voor de nacht aan wal te krijgen. Dit was er helaas niet.. Gelukkig had ik een knal-oranje regenjas in m'n cruseder zitten, dus ben ik als een malle samen met een jongen uit Japan naar andere boten gaan seinen. Gelukkig werden we opgepikt door een toeristen boot, die ons op sleeptouw nam. Leuke ervaring al met al :-)!

Na de eilandjes was het tijd om door te reizen naar Siem Reap. Mooi hostelletje gevonden in het centrum naast een nightmarket met veel local food! Nice! Hier hebben we een chille duitse gozer leren kennen, genaamd Jones. Met hem hebben we 's morgens vroeg de tuk-tuk gedeeld naar de Angkor Wat tempels. Dit tempelcomplex is het grootste religieuze monument ter wereld en staat symbool voor Cambodja (staat ook op de vlag). Rondom de Angkor Wat liggen nog heel wat tempels. Alle tempels zijn lange tijd geleden verborgen door jungle en bebossing. Door deze bebossing, oorlogen en diefstal zijn de tempels deels beschadigd. Ze worden tot op de dag van vandaag gerestaureerd. De meeste toeristen komen naar Angkor Wat voor de Ta Prohm tempel, omdat hier een Indiana Jones film en een Tomb Raider film zijn opgenomen. Na een dagje tempelen was het tijd om Cambodja te gaan verlaten en door te reizen naar Bangkok!

Wat een stad! Wat een ambiance! De stad leeft 100%! Sommige mensen vinden het helemaal niks, maar wij vinden het super! Veel streetfood in combinatie met westerse eettentjes. Dus ook een bezoekje aan de Mac Donalds vond Philippe wel lekker! Het kost al niet veel om hier iets te kopen, maar afdingen is evengoed leuk om te doen. Philippe kreeg vaak nog geen cent van een prijs af, maar na een avondje in Bangkok gaat het hem al een stuk beter af! Vers gebakken schorpioenen kun je op elk hoekje krijgen, misschien dat we er ons nog aan gaan wagen. Want we komen er terug op 11 juli! Na een kort verblijf in de hoofdstad zijn we per nachttrein vertrokken naar de oude hoofdstad van Thailand, Chiang Mai. De nachttrein was voor Anke niks nieuws maar voor Philippe een leuke ervaring. Slapen ging perfect, heel anders dan de sleeper bussen die we gewend waren uit Vietnam. Chiang Mai is een super leuke stad met o,a, veel markten, winkeltjes en eettentjes. In de avonduren wordt de stad omgetoverd tot een grote nachtmarkt met nog meer eten en live muziek, echt een aanrader! We hebben de eerste nacht doorgebracht in de oude stad, en we zitten op het moment van schrijven midden in het levendige Chiang Mai. Precies tussen alle drukte in, zodat we alles lekker te voet kunnen doen. Niet dat een tuk-tuk veel kost, ongeveer 50 Bath p.p (1,20),  en deze rijd je door de hele stad als het moet.

We hebben stiekem ook nog 2 nachtjes Pai meegepakt. Pai is een prachtig stadje in de noorderlijke bergen op ongeveer 4 uur rijden van Chiang Mai. Het deed ons denken aan SaPa (Vietnam). Klein dorpje met een gezellig sfeertje! Hier hebben we een dagje rond getuktukt. Langs een waterfall en natural hot spring en ook hebben we een erg mooie zonsondergang gezien vanaf een, naar Philippe's mening, zeer gevaarlijke cannyon. Mensen gingen op de gevaarlijkste plekken foto's schieten. Het is een wonder dat daar nog nooit mensen naar beneden zijn gevallen. Maarja, alles voor die mooiste foto's!

Morgen staat er een cooking-class op het programma! We worden 's morgens opgehaald om met een lokale chef naar een markt te gaan om verse producten te kopen om klaar te maken. Deze chef zal ons een kijkje geven in de Thaise keuken. Op het menu staat o.a het bekendste gerecht van heel thailand: Pad Thai (heeeeeeerlijk!), maar ook springrolls, gebakken banaan en diverse currys. We zullen de 1e juli doorreizen naar Laos om daar in Luang Prabang Philippe's 26e verjaardag te vieren! De foto's die we hebben opgezocht liegen er bepaald niet om, dus zijn erg benieuwd waar we terrecht komen!

Nu gaan we een hapje en een tapje doen op de night bazaar! Saluutjes! Anke en Philippe

Hier zullen we beide nog vaak aan terug denken, als we thuis in ons warm bed na een warme douche lekker gaan Netflixen!

1. Elly:
    29 juni 2016
    Hahaha het gezicht van Anke spreekt boekdelen. Mooie verhalen weer en prachtige foto's. Maar oh wat gaat dat snel. Nog even flink genieten van de resterende 12 dagen.
  2. Wim:
    29 juni 2016
    Een mooi en beeldend verhaal bij de mooie foto's die jullie al gepost hebben hierover. Ja, inderdaad een heel avontuur. Zeker op die boot, met een bemanning die je niet verstaat. Slim opgelost van jou Philippe, om op die manier de aandacht te trekken van andere bootjes. Wellicht kunnen ze toch beter vuurpijlen aanschaffen, die ze kunnen meenemen :-) Zeer benieuwd wat Laos gaat bieden, een m.i. toch wat minder "bekend" land....... Heel veel plezier verder met jullie tocht. xx
  3. Veerle:
    29 juni 2016
    Geweldig om te lezen! Leuk ook de foto's die jullie uploaden, zo geven jullie echt een beeld van wat jullie meemaken. Ik ben jaloers! Geniet nog van jullie mooie reis
  4. Tooswillems:
    29 juni 2016
    Nou zeg jullie maken wat mee. mooie verhalen ik vraag me af of jullie nog wel slapen. De foto's zijn heel mooi. Ik kijk al uit na de volgende. geniet er nog van en tot horens xxxxx
  5. Michelle:
    29 juni 2016
    Hahaha Anke, wat trek je een prachtig gezicht! Mooie foto's en wederom een leuk verhaal, geniet er nog van! XX
  6. Oma Lies:
    29 juni 2016
    Wat spannend allemaal ik vind het erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken maar die bootjes Oei Oei , nog een fijne reis en ik kijk uit naar het volgende verhaal ,
  7. Ans en Henk:
    4 juli 2016
    The story continues, en dat is een understatement. Cambodja geeft weer een nieuwe dimensie aan jullie al zo rijke reiservaringen. Het is nu een feit:
    de TOM-TOM brengt je op de snelste manier van A naar B,
    de AP-AP (Anke-Philippe-AP) brengt je via de meest interessante omwegen naar de mooiste plekjes op aard...
    Van het bounty-paradijs op de eilandjes Koh-Rong, via de imponerende jungle-tempels van Angkor Wath, naar het bruisende Bangkok-oriental city, en het charmante Chiang Mai naar het bergachtige hoogtepunt Pai.
    En wij reizen lekker mee op de bagagedrager van jullie Reisblog :).
    We vinden jullie echte stoere backpackers en wensen jullie een fijn en behouden vervolg van jullie ontdekkingstocht.